Monday, September 26, 2011

TAEKWONDO


hari nih aku tergerak nak kisahkan tantang taekwondo,atau ringkasnya TKD. aku tak kan cerita tentang asal dan sejarah TKD nih, kamurang boleh view kat sini. jangan takut, hanya aku link ke auntie wiki jak~ kebaikannya TKD nih? bagi yang agak rasa diri hebat dan bergaya,ego dan jahil, sudah pasti diorang akan cakap yang mempelajari TKD nih buang masa dan memenatkan jak. yalah, dengan rejimen latihan yang menyeksa setiap inci tubuh badan nih, mesti ramai tak sanggup...haahha~ tapi bagi aku, diorang nih tahu cakap saja~ aku suka dengan sukan nih, unik, dan sudah  tentu menyihatkan tubuh. itu tak perlu disangkal lagi. dalam kita belajar tentang tubuh kita, dapat juga belajar tentang falsafah dalam tkd nih, kmurang  boleh tengok filem Spinkick (korea) tuh. filem tentang tkd juga tuh. lain daripada tuh, kita dapat juga jaga diri kita nih dan pertahankan diri kita. tak percaya? korang cuma perlu tengok kat youtube. cari GTF atau ITF punya tournament and sparring. diorang nih cuma pakai headgear,sarung tangan, n kaki, WTF pulak ada tambahan body armor, biasalah kalau sukan, keselamatan tuh penting. bayangkan kalau kmurang berdepan 1 lawan 1 dengan diorang nih, agak dapat lepas tak? haha~ aku tak cakap korang lemah, atau diorang nih kuat. tapi, individu yang mempunyai lebih pengalaman dan ilmu mesti akan menang, betul kan?

------------ kaki aku sakit ----------------------

malam tadi aku baru jak menjalani latihan tkd. habis sakit2 badan nih, sebab dekat 4 bulan dah aku tak berlatih, jadi badan pun jadi berkarat nih. tapi aku puas sebab bila badan sakit itu maknanya latihan yang kita buat tuh ada hasil. aku tak bohong nih~ sakit badan tuh cuma sekejap jak...paling lama pun seminggu, pastu dah tak rasa lagi, sebab tubuh kita dah sedia dengan latihan tuh, jadi kekuatan badan kita pun meningkat. dan jadi lah lebih seksi dan sasa. tapi kmurang kenalah konsisten bila berlatih, dan fokus serta enjoy, baru latihan itu bermakna. kalau terpaksa, bagus tak payahlah, sebab mindset kmurang dah macam tuh, maka badan pun akan ikut setting otak tuh~ hehe~

------------- nak lagi? ----------------------

kalau kmurang ada masalah dengan otak kmurang, boleh juga try latihan tkd atau lain2 sukan... kenapa? sebab di otak kita nih emmerlukan darah dan oksigen yang banyak untuk menjadi cerdas. nak cerdas? kenalah cergas. untuk cergas kenalah bersukan. bila bersukan, kita berpeluh, aliran darah pun jadi lancar. bila lancar, tak adalah otak jammed dan block serta blur~ haha~

dah takda orang nak cuba buat jahat kat diorang nih~

taekwondo

No comments:

Post a Comment